Zorgboerderij La Posada

Centrale doelstelling Zorgboerderij La Posada

"De centrale doelstelling van de zorgboerderij is erop gericht mensen met ernstige verslavingsproblematiek weer naar de arbeidsmarkt te begeleiden."

In het zorgboerderij-project wordt ernaar gestreefd om mensen met een verslavingsgeschiedenis terug te leiden naar de arbeidsmarkt. Uit het traject dat op de zorgboerderij wordt doorlopen, moet blijken of een deelnemer met behulp van bijvoorbeeld het uitvoeren van werkopdrachten, scholing en dergelijke de opgelopen afstand richting arbeidsmarkt kan verkleinen/overbruggen.

Het idee van de zorgboerderij is ontstaan in de jaren voor de oprichting van Stichting Eliezer. In het verleden kregen ex-verslaafden na rehabilitatie de mogelijkheid om weer aan de slag te gaan maar dit was altijd of in de beveiliging, of in een hotel of in de bouw. Vele ex-verslaafden vervielen in hun oude gewoonten omdat de verleidingen te groot waren. In de beveiliging was men veelal ’s nachts alleen op straat, in het hotel waren er te veel verleidingen en in de bouw was met name drank de verleiding.

De oprichters van de stichting beseften dat het voor ex-verslaafden praktisch onmogelijk om een leven zonder drank of drugs op te bouwen als het werk in een van deze sectoren zou vallen. Daarnaast bleek uit cijfers dat de slagingskans groter zou zijn als werk te maken had met dieren of land-/tuinbouw.

Doelgroep en aantal bewoners Zorgboerderij La Posada

Zorgboerderij La posada-project richt zich op langdurig werkloze personen die vanwege hun verslavingsgeschiedenis moeilijk bemiddelbaar zijn.

De leeftijd van de doelgroep ligt tussen de 27 - 60 jaar.

Daarnaast is de doelgroep in het algemeen langer dan vijf jaar werkloos.

Het maximale aantal bewoners dat momenteel op de zorgboerderij kan wonen is twintig.

Methodiek zorgboerderij

De deelnemers verblijven enkele weken tot maximaal zes maanden op de zorgboerderij. Zorgboerderij La posada is onderdeel van een totaalpakket. Dit betekent dat er voor een ieder die deelneemt aan deze zorgboerderij een vooraf op maat gemaakt trajectplan moet zijn, waarbij een uiteindelijk doel voor ogen moet staan. Dat doel kan arbeid of scholing zijn maar kan ook de aanleiding zijn voor verdere klinische behandeling.

De stichting volgt een stapsgewijze behandeling zoals beschreven in het menu detox - programma